Vreugdenhil Dairy Foods start met eLearning
Vreugdenhil Dairy Foods is een Nederlandse producent van melkpoeder en zuivelgrondstoffen. Met hun jarenlange ervaring in de productie en distributie van melkpoeders beschikken zij over de beste grondstoffen, een efficiënte infrastructuur en toegang tot de wereldmarkt. Dit stelt hun in staat om hét verschil te maken voor miljoenen consumenten overal ter wereld.
De uitdaging
Door de bouw van de nieuwe fabriek heeft is het vrachtverkeer op het fabrieksterrein aanzienlijk toegenomen. Er is een project gestart met de volgende doelstellingen:
- Gecontroleerde toegang tot het terrein (Food Defense richtlijnen)
- Afhandeling van het verkeer met een minimale personele bezetting (24×7)
- Afhandeling van de administratie met een minimale personele bezetting
- Vloeiend verkeer op het terrein (“first time right”)
Er is gekozen voor de invoering van een “Site Logistics System”. Voor een succesvolle invoering is het van belang dat de gebruikers een gedegen kennis hebben van het systeem. Bij het trainen van operators zijn er een aantal uitdagingen:
- De training is moeilijk te plannen voor operators in ploegendienst (24/7)
- Trainen is pas effectief na herhaling
- Niet elk onderdeel van het systeem is voor elke medewerker interessant
- Nieuwe operators moeten snel ingewerkt kunnen worden
In overleg met operators, ploegleiders, key-users en de opleidingscoördinator is een opleidingstraject vastgesteld waarin ook E-learning is opgenomen. E-learning wordt gezien als een waardevolle toevoeging is op klassikale trainingen en als handig naslagwerk tijdens gebruik van het systeem.
De E-learning moet worden opgenomen in het reeds aanwezige LMS (learning management system).
Onze aanpak en de rol van eLearning
Uit gesprekken met alle betrokkenen is de rol en de inhoud van de eLearning bepaald en zijn de technische mogelijkheden van het LMS (learning management system) geïnventariseerd.
Er is gekozen voor instructievideo’s aangevuld met examenvragen. De instructievideo’s zijn gemaakt op basis van een werkend systeem (real-time). Hiervoor zijn specifieke situaties gesimuleerd. De instructievideo’s zijn bewerkt en voorzien van heldere graphics en ingesproken uitleg. Er zijn vragen opgesteld die na het bekijken van een instructievideo beantwoord moeten worden.
Resultaat
De E-learning, als onderdeel van het totale trainingsprogramma, heeft bijgedragen aan de succesvolle invoering van het Site Logistic Systeem. De operators konden het tijdstip waarop ze de training wilden volgen zelf kiezen en ze konden deze naar eigen behoefte herhalen. Omdat gebruik wordt gemaakt van het bestaande LMS kan de opleidingscoördinator de leerweg volgen.
De E-learning wordt nu gebruikt als naslagwerk en voor het snel opleiden van nieuwe gebruikers.