Over Royal Smilde
Royal Smilde is een vooraanstaand producent van voedingsmiddelen. Hoogwaardige grondstoffen, halffabricaten en eindproducten vinden via afzetkanalen als ambachtelijke bakkerijen en slagerijen, foodservice en retail hun weg naar de consument.
De uitdagingen
De uitdagingen liggen op meerdere gebieden:
- Beheer van productspecificaties
- Project- en portfolio-management bij productontwikkeling
- Ondersteuning productontwikkeling
PDM – Productspecificaties
Er worden steeds hogere eisen gesteld aan de specificaties van producten, grondstoffen en eindproducten, door eigen organisatie, de wetgever, klanten en externe partijen. Het kost Smilde steeds meer tijd en energie om aan deze eisen te voldoen. Smilde is daarom op zoek naar een nieuw informatiesysteem waarin productspecificaties efficiënt beheerd kunnen worden.
PM – Projectmanagement
Smilde is continu bezig is met het introduceren van nieuwe producten en het verbeteren van bestaande producten. Dit wordt projectmatig gedaan volgens vastgelegde projectstappen en besluitvormingsprocessen. Hierbij zijn een groot aantal medewerkers betrokken die elk hun eigen taak hebben, in de uitvoering en/of de besluitvorming.
Het is van groot belang dat:
- Alle betrokkenen op het juiste moment alle relevante informatie hebben
- Personeel optimaal kan worden ingezet
- Knelpunten tijdig worden gedetecteerd en passende maatregelen kunnen worden genomen
- Besluitvorming gestructureerd en gedocumenteerd gebeurt
- Informatie (kennis) kan worden vastgelegd en teruggevonden voor gebruik in toekomstige projecten
- Op alle niveaus in de organisatie overzicht is van de status van lopende projecten en de activiteiten die moeten worden uitgevoerd
PD – Productontwikkeling
Bij het aanpassen van bestaande producten en het ontwikkelen van nieuwe producten moet met een groot aantal factoren rekening worden gehouden. Hierbij wil men uit kunnen gaan van specificaties van bestaande producten, op een flexibele manier hiervan meerdere varianten gelijktijdig bewerken en met elkaar kunnen vergelijken. Het is van belang snel inzicht te krijgen in effecten op kostprijs, eigenschappen, labeldeclaratie, etc. Het resultaat van het productontwikkelingsproces is een geautoriseerde specificatie die door de verschillende afdelingen in de organisatie gebruikt kan worden (verkoop, kwaliteitsdienst, productie, logistiek, etc.).
Onze aanpak
Wat moet de applicatie kunnen?
Integrale oplossing
Bij een productontwikkeling (PD) wordt projectmatig gewerkt (PM), waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande specificaties en wat weer leidt tot nieuwe specificaties (PDM). Domeinen PDM, PD en PM hebben een grote samenhang. Om deze reden is Smilde op zoek naar een informatiesysteem dat al deze drie domeinen op een geïntegreerde manier ondersteunt.
Toekomstige IT applicatielandschap
Smilde ziet PDM als de centrale bron voor alle productgerelateerde data. Andere informatiesystemen zoals ERP, MES en LIMS gaan gebruik maken van de data uit het PDM. Productgerelateerde data wordt dan niet meer onderhouden in deze systemen zelf.
Alle vestigingen maken gebruik van hetzelfde systeem (en database), zoals dat op termijn ook voor ERP het geval zal zijn. Hierdoor wordt de standaardisatie over de vestigingen en de integratie tussen beide systemen eenvoudiger.
Standaardisatie
Smilde streeft ernaar om de werkwijzen en informatiesystemen te standaardiseren over de verschillende vestigingen. Deze standaardisatie zal niet meteen op alle domeinen worden doorgevoerd. Dat betekent dat het nieuwe systeem in staat moet zijn om per vestiging andere werkwijzen toe te staan, maar wel zo flexibel moet zijn dat op termijn werkwijzen kunnen worden gestandaardiseerd.
Flexibiliteit en onafhankelijkheid
Bovenstaande doelstellingen stellen hoge eisen aan de aanpasbaarheid van het systeem op een groot aantal gebieden, waaronder:
- De vorm en inhoud van de verschillende specificatie(typen)
- De opbouw van de verschillende (soorten) projecten en de besluitvormingsprocedures
- De communicatie met interne en externe informatiesystemen
- Nieuwe voorschriften en wettelijke eisen
- De wijze waarop de informatie uit het systeem gerapporteerd moet worden
- Smilde wil de noodzakelijke wijzigingen zelf kunnen uitvoeren en daarbij niet of zeer beperkt afhankelijk zijn van de leverancier of system integrator
Short list opstellen
In overleg met de IT Manager en de stuurgroep is de short list opgesteld waarbij gebruik gemaakt is van onze lijst van leveranciers van deze systemen. Er zijn drie potentiële leveranciers op de short list terecht gekomen die aan de genoemde eisen zouden kunnen voldoen.
Kennismaking
De leveranciers zijn uitgenodigd om een presentatie en standaard demo te geven voor de sleutelgebruikers. Uit de evaluatie kwam naar voren dat alle drie de partijen in staat zouden moeten zijn de gevraagde functionaliteit te leveren. Een van de partijen viel af vanwege de beperkte ondersteuning die geleverd zou kunnen worden voor een project in Nederland. De stuurgroep heeft besloten om met de andere twee leveranciers het traject voort te zetten.
Selectie
Er is een aanvraag voor offerte opgesteld opgebouwd uit de volgende onderdelen:
- Selectieprocedure
- Bedrijfsinformatie en kengetallen
- Uitgebreide vragenlijst
- Casus
De leveranciers hebben hierop gereageerd met een offerte. Beide leveranciers zijn uitgenodigd om een sessie van een halve dag hun offerte toe te lichten en een uitgebreide demo te geven gebaseerd op de casus. Beide sessies vonden op dezelfde dag plaats. Aan het einde van de dag hebben de sleutelgebruikers een voorkeur uitgesproken die is voorgelegd aan de stuurgroep. De stuurgroep heeft besloten om de voorkeursleverancier het traject te vervolgen.
Bedrijfsbezoeken
De leverancier heeft enkele bedrijven voorgesteld die vergelijkbaar zijn met Royal Smilde en die dezelfde functionaliteit gebruiken. Een aantal sleutelgebruikers hebben het bedrijfsbezoek voorbereid en een vragenlijst opgesteld die vooraf is toegezonden. Hierdoor was het bezoek zeer effectief en zijn een groot aantal onderwerpen behandeld.
Gesprekken op directieniveau
De directie van de leverancier heeft samen met de stuurgroep een aantal keren om de tafel gezeten. Smilde heeft de verwachtingen helder neergezet en de leverancier heeft een duidelijk commitment uitgesproken om van het project een gezamenlijk succes te maken. Ook zijn de lijnen uitgezet voor de aanpak van het project.
Onderhandeling
De afdeling Inkoop heeft de onderhandelingen gevoerd met de leverancier en gekeken naar punten als:
- Het licentiemodel en de kosten voor toekomstige uitbreidingen
- De taakverdeling tussen de leverancier en Smilde en de tarieven
- Het commitment van de leverancier
- Risico management
Het resultaat is voorgelegd aan de stuurgroep en de keuze is gemaakt om met de leverancier door te gaan naar de volgende fase.
Gefaseerde aanpak
Gestart wordt met de blauwdrukfase, waarin de leverancier samen met de sleutelgebruikers in verschillende workshops de volledigheid nagaat van de specificaties en al een versie van de oplossing laat zien. Het resultaat van de deze fase is dat de leverancier een goed beeld heeft van de gewenste oplossing en een goede offerte kan maken voor de realisatie en de invoering. De gebruikers hebben al een goede indruk gekregen van de toekomstige oplossing.
Het resultaat
Er is een draagvlak gecreëerd bij een grote groep toekomstige gebruikers:
- De stappen in het selectietraject zijn voor iedereen transparant geweest
- De besluitvorming is op de juiste manier verlopen
- Er is al een goed beeld van de gewenste oplossing
Het selectietraject heeft relatief kort geduurd en is ook door de leveranciers als professioneel en transparant ervaren.