Wat is ‘Data driven lean manufacturing’?
‘’Veel productieorganisaties hebben geïnvesteerd in ‘lean manufacturing’, hiermee zijn mooie winsten behaald. Er is echter nog veel winst haalbaar op het gebied data, vooral masterdata. Er gaat veel tijd en geld verloren aan het achterhalen van de juiste data, bijvoorbeeld met betrekking tot je product: eisen aan grondstoffen, instellingen van de machine, kwaliteitseisen, noem maar op. Dat moet allemaal op orde zijn.”
“Bij masterdata kun je bijvoorbeeld denken aan machine-instellingen. Die zijn vaak vastgelegd in een Excel-bestand, wanneer dit aangepast wordt moet ook het programma in de machine worden aangepast. Dat wil nog wel eens fout gaan, waardoor er uiteindelijk buiten specificatie wordt geproduceerd. We gaan eerst kijken hoe er nu met de masterdata wordt omgegaan, het kan bijvoorbeeld zijn dat het probleem niet ‘op de vloer’ veroorzaakt wordt, maar in de masterdata zit.”
Welke data heb je nog meer?
“Je hebt ook de operationele data, waar je iets mee moet doen. Dat zijn de data die uit de productie komen, bijvoorbeeld de status en voortgang van een order. Nu is het in praktijk nog vooral papierwerk en dus niet real-time, dat leidt weer tot waste. Voor het achterhalen van de exacte status van een order belt de planner met de operator aan de productielijn. De operator is afgeleid en houdt zijn proces even wat minder in de gaten. De planner moet als gevolg van het antwoord zijn planning aanpassen en weer andere mensen informeren. Dit is allemaal ‘waste’ (verspilling) en kan voorkomen worden door slim te digitaliseren.
“We kunnen met onze aanpak goed laten zien waar de ‘waste’ zit en aandragen hoe producenten daarvan af kunnen komen, in een behapbaar proces. Het heeft nogal wat impact op de organisatie, dus er is ook veel verandermanagement nodig. Verandermanagement zit van voor tot achter ingebakken in onze aanpak. We betrekken alle lagen in de organisatie. We laten de klant zien hoe de werkwijze kan veranderen en nemen ze daarin mee. Uiteindelijk beslist de klant zelf hoe het moet veranderen. De klant maakt bewuste keuzes, waarvan het waarom begrepen wordt en de gevolgen helder zijn”.
Wat is jullie aanpak?
“We beginnen met het in kaart brengen van het huidige productieproces, met templates die door Greywise in de afgelopen 30 jaar zijn ontwikkeld. We kijken vervolgens hoe o.a. IT-applicaties de huidige werkwijze functioneel ondersteunen. Hieruit volgt al snel een duidelijk beeld van het huidige applicatielandschap en de huidige werkwijze.”
“Zodra we die informatie hebben verzameld kunnen we nieuwe opties voor de toekomst voorleggen. De werkwijze van de toekomst staat hier dan centraal. Uit de gekozen manier van werken volgt het applicatielandschap van de toekomst. Voor de realisatie van het applicatielandschap stellen we de ‘roadmap’ vast en beginnen we met bijvoorbeeld de implementatie van een MES. Bij de selectie, projectvoorbereiding en implementatie van een MES ondersteun ik ook. Voor veel bedrijven is dat nieuw.”
Tot welke veranderingen leidt dit?
“Dit leidt tot veel verandering. Niet voor niets is een ‘roadmap’ noodzakelijk. De klant snapt het hoe en waarom van het toekomstig applicatielandschap, dit zorgt voor veel draagvlak in alle lagen van de organisatie. Ze zijn blij met de veranderingen die gaan komen, want ze hebben gezien hoe dingen slimmer kunnen en fouten voorkomen kunnen worden.
Of zoals Johan Cruijff het zei: ‘je gaat het pas zien als je het doorhebt’. We houden ze een spiegel voor en vertellen hoe het ook kan, en dat ze het wiel niet zelf hoeven uit te vinden. Dit wordt door onze klanten erg gewaardeerd.”