Avebe | MES voor verpakkingslijnen

Elke fabriek heeft een aantal verpakkingslijnen. Greywise heeft een MES template filosofie uitgewerkt waarbij er voor de verschillende typen lijnen een MES oplossing is met volledige integratie met SAP en de machine- en lijnbesturing. Werkprocessen zijn gestandaardiseerd en de kosten voor de uitrol van MES zijn verlaagd.
Elke fabriek heeft een aantal verpakkingslijnen. Greywise heeft een MES template filosofie uitgewerkt waarbij er voor de verschillende typen lijnen een MES oplossing is met volledige integratie met SAP en de machine- en lijnbesturing. Werkprocessen zijn gestandaardiseerd en de kosten voor de uitrol van MES zijn verlaagd.
Op de site in Ter Apelkanaal staan meerdere fabrieken. Elke fabriek heeft meerdere lijnen voor het vullen van zakken en big bags. De pallets worden voorzien van een palletlabel en gaan met AGV’s naar een centraal punt. Hier worden de pallets voorzien van een stretchhood en twee SSCC-palletlabels. Via transportbanen gaan de pallets naar een van de magazijnen.

De uitdaging

De uitdaging lag op meerdere gebieden:

  • Het vooraf uitprinten van de palletlabels kost veel tijd en is foutgevoelig
  • Het boeken van opbrengsten en verbruiken in SAP is tijdrovend en foutgevoelig
  • De zekerheid dat de zakken voorzien zijn van de juiste codering (inkjet en labels) moet omhoog
  • Een betrouwbare palletherkenning bij en een automatische aansturing van de centrale stretchhood machine
  • De pallets moeten via de transportbanen automatisch naar het juiste magazijn

In de Manufacturing IT Strategie is vastgesteld dat hiervoor Simatic IT MES ingezet moet worden. Er zijn een aantal uitgangspunten vastgesteld:

  • MES moet naadloos geïntegreerd worden met SAP (orders, opbrengst, verbruiken en kwaliteit)
  • MES moet de label- en inkjetprinters kunnen aansturen
  • MES moet de verpakkingsmachines van de juiste instellingen voorzien
  • MES moet teller en palletplaatsinformatie uit de besturingssystemen kunnen halen
  • MES moet pallets kunnen identificeren en transportbanen kunnen aansturen
  • De ISA-95 standaard wordt als leidraad gebruikt
  • MES moet een hoge beschikbaarheid hebben
  • Het MES moet uitgerold kunnen worden naar de andere sites

Onze aanpak

Analyse

Het productieproces en de goederenstromen zijn inzichtelijk in kaart gebracht. Dit vormt de basis voor discussies over de eisen de gesteld worden aan tracking & tracing, de afbakening van de verschillende processtappen, de scope van MES en de integratie met SAP en de besturingslaag. In nauwe samenwerking met de key-users, SAP-specialisten, MES- en besturingsspecialisten zijn de user requirements opgesteld en zijn de interfaces tussen de verschillende systemen op conceptueel niveau beschreven. De stuurgroep is regelmatig geïnformeerd en heeft de principebesluiten genomen.
Op basis van de user requirements heeft ATS de functionele en technische specificaties geschreven en de offerte voor de realisatie opgesteld.

Bouw

Tijdens de bouw van het MES is er regelmatig overleg geweest waardoor er al snel een goed beeld ontstond van het nieuwe systeem en er tijdig bijgestuurd kon worden. De IT-afdeling heeft de IT-infrastructuur gerealiseerd. Met de SAP-specialisten zijn de interfaces in detail uitgewerkt en in een vroegtijdig stadium getest. De besturingsspecialisten hebben de techniek van de interfaces bepaald en gerealiseerd. Parallel hieraan liep een traject op het gebied van master data. De coördinatie lag bij Greywise.

Testen

Er is een representatieve testomgeving opgezet en samen met de key-users zijn de testen opgesteld. De testen zijn uitgevoerd door de key-users en operators. Issues zijn dagelijks met ATS kortgesloten en altijd snel opgelost.

Training

Greywise heeft samen met de key-users het trainingsmateriaal opgesteld. Er is een trainingsschema gemaakt zodat alle operators in de vijfploegendienst tijdig getraind kunnen worden en samen met de key-users zijn de trainingen gegeven.

Documentatie

Er is uitgebreide maar toegankelijke gebruikersdocumentatie opgesteld. Dit is later aangevuld met Quick Reference Kaarten, waarin beknopt de dagelijkse functies van het systeem zijn uitgelegd.
Om voor de operator inzichtelijk te maken wat er moet gebeuren bij uitzonderingssituaties zijn er Operator Flow Charts gemaakt.
Greywise heeft ook meegewerkt aan het opstellen van de documentatie voor de Support afdeling.

Go-live ondersteuning

In de eerste week na go-live zijn de operators in de vijfploegendienst door Greywise samen met de key-users intensief begeleid. Dit heeft bijgedragen tot een goede acceptatie en een snelle opstart van het systeem.

Dashboard

Er is een dashboard gerealiseerd waarmee de operators vanaf de centrale werkplek zicht hebben op de hele lijn en storingen kunnen signaleren en opheffen voordat deze leiden tot een stilstand van productie. Het dashboard geeft ook een overzicht van status van MES en alle interfaces.

Het resultaat

Procesverbetering

De invoering van MES Verpak heeft geleid tot:

  • Minder administratief werk voor de operators
  • Klantspecifieke labeling vanuit SAP aangestuurd
  • Automatische afhandeling van de pallets bij de centrale stretchhoodmachine
  • Automatisch transport naar het juiste magazijn
  • Minder productiestilstand door sneller reageren op storingen

Uitrol van MES

MES Verpak op de site in Ter Apelkanaal is vanuit een template gedachten ontworpen en gebouwd. Het MES is snel na de invoering in Ter Apelkanaal ook uitgerold op de site in Gasselternijveen.

Meer over MES

Blijf op de hoogte van debelangrijkste ontwikkelingen op
het gebied van MES en MOMS.

Lees verder

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!

You have Successfully Subscribed!