Is jouw productie klaar voor de toekomst?

Trends, uitdagingen en oplossingen in de Nederlandse voedingsindustrie.

Het gedrag en het eetpatroon van de consument verandert in een steeds groter tempo. De vraag naar verse, voorverpakte en convenience producten en snacks is de afgelopen jaren sterk gestegen. De markt wordt steeds dynamischer; één van de vele trends in de voedingsindustrie. Vanuit deze trends ontstaat er een bepaalde vraag uit de markt, die grote uitdagingen met zich meebrengt voor de voedingsproducent.

Veel van deze uitdagingen hebben direct invloed op de productie. Met dezelfde capaciteit in de productie moet een groter productassortiment worden geproduceerd, in dezelfde beschikbare tijd. Dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van de kwaliteit, levertijd en de wet- en regelgeving moet blijven gehandhaafd. Maar gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om de productie klaar te maken voor de toekomst. Laten we eerst eens kijken naar de algemene trends in de voedingsindustrie, voordat we kijken naar de uitdagingen en mogelijke oplossingen.

Algemene trends in de voedingsindustrie

De volgende negen trends beïnvloeden de voedingsindustrie en brengen verschillende uitdagingen voor de productie met zich mee:

  • Dynamische markt

    Het gedrag en het eetpatroon van de consument verandert in een steeds groter tempo. De vraag naar verse, voorverpakte en convenience producten en snacks is de afgelopen jaren sterk gestegen.

  • Druk op de kosten

    Door de macht van de retail, de invloed van het online verkopen en de toenemende concurrentie  komt er steeds meer druk op de kostprijs.

  • Leverbetrouwbaarheid

    De afnemers vragen steeds vaker een korte en betrouwbare levertijd, zodat de voorraden in de keten omlaag kunnen.

  • Ketenintegratie

    Samenwerking in de keten wordt steeds belangrijker om de kosten te verlagen. Een goede informatie-uitwisseling wordt steeds belangrijker.

  • Voedselveiligheid

    De consument verwacht dat het voedsel veilig is en een inbreuk op dit vertrouwen heeft enorme consequenties voor de onderneming.

  • Duurzaamheid

    Het aandeel consumenten, dat het belangrijk vindt dat bedrijven duurzaam ondernemen, is groeit nog steeds.  Ook de onderneming, waarin jij werkt, zal hierin meegaan.

  • Transparantie

    De consument wil steeds meer informatie over het product. De onderneming zal die informatie moeten aanleveren.

  • Wet- en regelgeving

    De wetgever wil de consument beschermen en stelt steeds meer wetten en regels op, waaraan het bedrijf zich moet houden.

  • Krapte op de arbeidsmarkt

    Het wordt steeds belangrijker om werknemers optimaal te kunnen inzetten en een aantrekkelijke werkomgeving te creëren.

Uitdagingen voor de productiemanager

De impact van deze trends op productieomgevingen is vaak hoog en hierdoor ontstaan veel uitdagingen voor de productiemanager. Het behalen van de doelstellingen zoals, Overall Equipment Effectiveness, leverbetrouwbaarheid, kosten en het voldoen aan de wet- en regelgeving binnen de voedingsindustrie wordt een steeds grotere uitdaging.

Een productiemanager heeft een scala aan mogelijkheden om verbeteringen in de productieomgeving te bereiken. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Het aanschaffen van betere installaties en machines om de productiviteit te verhogen.
  • De huidige processen stroomlijnen en het verminderen van verspilling door het toepassen van de Lean-methode.
  • Het opleiden van medewerkers, zodat ze breder inzetbaar zijn en de kans op fouten afneemt.
  • Het invoeren van goede IT-systemen, die de processen beter ondersteunen, fouten voorkomen en administratieve werkdruk op de vloer verminderen.
Is jouw productie klaar voor de toekomt?

In onze Whitepapers gaan we dieper in op de trends en de uitdagingen voor jou, als productiemanager, en de mogelijke oplossingen die hun meerwaarde al hebben bewezen.