Hebben jullie het werk goed verdeeld?
Jens legt uit: “We hebben een soort scheiding tussen inhoud en de rest, Steven is de ondernemer en neemt de meeste risico’s. We overleggen regelmatig en vertrouwen elkaar. Ik ben vooral bezig met klanten, daar gaat ook veel tijd in zitten. Er is gelukkig veel afwisseling geweest in het afgelopen jaar, ik heb de lat voor mezelf ook hoger gelegd. Dat werkt heel goed voor mij.”
Steven vult aan: “Ons doel is om te groeien, en dat is ook gelukt. We hebben vorig jaar vier mensen aangenomen en er zijn er twee vertrokken, netto zijn we dus met twee gegroeid. Van de vertrekkers hebben we netjes afscheid genomen, het zijn immers toch ambassadeurs. De arbeidsmarkt werkt niet echt mee, het is lastig om mensen te vinden die ervaring hebben in ons vakgebied.”
Hoe los je dat op?
“We richten ons steeds vaker op jong talent dat affiniteit met food en/of continu verbeteren heeft. Ze snappen dan wat we doen, maar hebben er misschien nog geen ervaring mee. Maar dat leren ze bij ons natuurlijk, volgens onze unieke aanpak. Dat is ook de manier waarop we groei kunnen realiseren, de ervaren collega’s leren de minder ervaren collega’s het vak. En dat doen ze goed.”
Jens is ook trots op het team: “De nieuwe collega’s zijn erg leuk, het is een gaaf team. Ik was eerst gewoon lid van dit team, nu ben ik medeverantwoordelijk voor hun ontwikkeling. Ze zijn zeer enthousiast en je kunt ze zonder problemen naar klanten sturen. Bij de Greywise-bijeenkomsten zijn ze ook erg gemotiveerd, het zijn allemaal mensen met passie voor het vak, maar toch erg divers qua achtergrond.”
Kan je jullie groei-aanpak toelichten?
Steven legt uit: “We willen steeds meer in duo’s bij klanten gaan werken. Een ervaren transitiemanager i.c.m. een projectversneller. Het is niet alleen veel leuker met zijn tweeën op een project, voor de klant heeft het ook meerwaarde omdat ze nu vier in plaats van twee ogen hebben. Je zet onervaren mensen dan in op werkzaamheden waar de ervaren mensen eigenlijk te duur voor zijn. Dat is de aanpak die we het afgelopen jaar hebben uitgewerkt, dat is toch een tastbare uitkomst van ons eerste jaar.”
“We weten ook steeds beter welke bedrijven en welke opdrachten goed bij ons passen. We brengen focus aan en durven nee te zeggen tegen bedrijven en/of opdrachten die niet goed bij onze aanpak, visie en dus bij ons als organisatie passen.”
“We vonden het ook allebei spannend hoe het zonder Jos zou gaan, hoe snel we onafhankelijk zouden zijn. Hebben de klanten in ons ook dat vertrouwen? Maar dat is echt heel erg meegevallen, we leunen achter de schermen natuurlijk nog steeds op hem, maar we trekken ook klanten op eigen kracht aan. Daar ben ik wel echt trots op. Als we zo doorgaan zal de groei ook wel verder doorzetten.”